Valtuustoaloite: Ihmislähtöisen digitalisaation edelläkävijäksi

Jätin maanantain valtuustossa valtuustoaloitteen ihmislähtöisestä digitalisaatiosta. Digitalisaatioon liittyvät kysymykset ovat yksiä tämän vuosikymmenen isoja kysymyksiä niin ihmisoikeuksien, talouden kuin julkisten palveluiden kehittämisenkin näkökulmasta. On tärkeää että Jyväskylä on avoimuutta ja vastuullisuutta edistävä toimija myös näissä kysymyksissä.

Jätetty valtuustolle 31.5.

Me allekirjoittaneet esitämme, että

Jyväskylä nostaa ihmiskeskeisyyden keskeiseksi periaatteeksi kaupungin tietojärjestelmiä ja digitaalisia palveluita suunniteltaessa. 

Käytännössä tämä tarkoittaa:

  1. OmaData -periaatteiden laajaa käyttöönottoa ja hyödyntämistä tietojärjestelmien ja palveluiden suunnittelun punaisena lankana,  sekä soveltuvalla aikataululla digitaalisen asiointitilin käyttöönottoa.

OmaDatalla tarkoitetaan ihmiskeskeisiä henkilötiedon hallinta- ja hyödyntämismalleja, joissa ihmisille annetaan oikeus omaan dataansa, sekä tällaisten mallien mukaisesti hallinnoitua henkilötietoa. Lähtökohtana on, että ihmiset itse voivat hyödyntää, hallita ja luvittaa eteenpäin heistä kerättyä dataa kuten ostos-, liikkumis-, talous- tai terveystietoja.

Turku, Helsinki, Espoo ja Oulu valmistelevat digitaalisen asiointitilin käyttöönottoa: Asiointitilin kautta voi katsoa omia tietojaan, etsiä tietoa palveluista, varata palveluita ja aloittaa uusia asiointeja. 

Asiointitilin kaltaisen ratkaisun käyttöönotto myös Jyväskylässä mahdollistaisi entistä vahvemmin tietoon pohjautuvien palveluiden kehittämisen sekä tiedon entistä ketterämmän hyödyntämisen silloin kun asiointi jakautuu usealle toimialalle – kuitenkin asukkaan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen. Keskeistä on asukkaan vaikutusmahdollisuus siihen kuka ja mihin tietoa saa käyttää. 

  1. Kaupungin eettisten periaatteiden määrittelyä, noudattamista ja viestimistä edistynyttä analytiikkaa ja tekoälyä hyödynnettäessä. Algoritmi- ja tekoälyrekisterin rakentamista.

Ulkoistamme yhä enemmän tiedon analysointia sekä päätös- tai ohjausvaltaa erilaisille edistynyttä analytiikkaa, ja jatkossa enenevissä määrin myös tekoälyä hyödyntäville ratkaisuille. Parhaassa tapauksessa tämä on keino tehostaa toimintaa ja hyödyntää saatavilla olevia tietoaineistoja aikaisempaa parempien ratkaisuiden tekemiseen. 

Näiden työkalujen avoimuus ja luotettavuus ovat tämän vuosikymmenen suuria yhteiskunnallisia kysymyksiä ja avoimuuden arvoksi nostavan Jyväskylän tulee aktiivisesti toimia avoimien käytäntöjen vakiinnuttamiseksi. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää Helsingin tekoäly- ja algoritmirekisteriä, jonka tarkoituksena on dokumentoida ja viestiä avoimesti, miten kaupungin käyttämät mallit on rakennettu ja mihin dataan ne perustuvat. Tämä helpottaa kaupungin asiakkaita ymmärtämään palvelujen takana olevan päätöslogiikan. 

Pyrkimällä aktiivisesti kehityksen etulinjaan OmaDatassa ja algoritmiavoimuudessa Jyväskylä voi elää todeksi strategiansa arvoja vastuullisuudesta, luottamuksesta ja avoimuudesta.